دفتر کارآفرینی اجتماعی در یک نگاهتاسیس دفتر کارآفرینی اجتماعی

مجتمع رعد که هدف اصلی خود را آموزش و توانبخشی منجر به اشتغال توانیابان مطرح نموده، در سال 1392 بصورت جدی بر مقوله اشتغال تمرکز نموده است. در این راستا، مجتمع دفتری به منظور حمایت از تمام کارآفرینان اجتماعی و با تمرکز بر توانمند سازی توانیابان در راستای  اشتغال و کارآفرینی تاسیس نموده است. این دفتر با بهره مندی از توان علمی دانش آموختگان کارآفرینی، کارشناسان و صاحب نظران حوزه توانبخشی، مسئولین دولتی و غیر دولتی، کارآفرینان علاقنمد به فعالیت های اجتماعی و اعضای مجتمع رعد فعالیت های خود را آغاز نموده است.

ساختار دفتر کارآفرینی اجتماعی

دفتر کارآفرینی اجتماعی یک شورای راهبردی متشکل از اساتید دانشگاه، کارآفرینان و تعدادی از فعالان اجتماعی را در راس فعالیت های خود قرار داده است. این شورا به عنوان اتاق فکر دفتر، بصورت دوره ای جلساتی را برگزار نموده و اصول حاکم بر دفتر را تعیین نموده و اقدامات اجرایی را جهت پی گیری تعیین می نماید.

واحد ستادی متشکل از مدیریت دفتر و کارشناس مستقر در ستاد به مدیریت فعالیت های کمیته های تشکیل شده می پردازند. همچنین فعالیت هایی از جمله مدیریت اسناد، تدوین گزارش، پیگیری و کنترل پروژه ها، برگزاری جلسات و ... برعهده واحد ستادی است.

براساس اهداف تعریف شده برای دفتر کارآفرینی اجتماعی کمیته هایی به عنوان بازوی اجرایی دفتر شکل گرفته اند که وظایف هر یک به شرح زیر است:

AWT IMAGE

ماموریت اول : ترویج کارآفرینی اجتماعی

  1. دبیرخانه کنفرانس: شورای راهبردی دفتر کارآفرینی اجتماعی بر این شد که جهت ترویج کارآفرینی اجتماعی و البته معرفی دفتر کارآفرینی اجتماعی توانیابان به فعالان حوزه، یک کنفرانس سالیانه علمی ترویجی برگزار نماید تا از این طریق هم پژوهشگران را به فعالیت در حوزه کارآفرینی اجتماعی توانیابان سوق دهد و از سوی دیگر تجربیات کارآفرینان اجتماعی را در اختیار مشتاقان فعالیت در این حوزه قرار دهد. کنفرانس با عنوان نخستین کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی در حوزه معلولیت در تاریخ 30/7/93 انشاءالله برگزار خواهد شد. ریاست کنفرانس بر عهده سرکار خانم دکتر رسولیان، از اعضای هیات مدیره رعد و سرکار خانم دکتر آراستی عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران قرار گرفته است. کمیته علمی با دعوت از تعدادی از اساتید دانشگاه که در حوزه کارآفرینی اجتماعی به پژوهش پرداخته اند شکل گرفته است. دبیر این کمیته جناب آقای دکتر ممیز از اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران هستند. یک تیم اجرایی نیز مسئولیت برنامه ریزی و برگزاری هر چه بهتر کنفرانس را به عهده دارند. دبیر اجرایی کنفرانس نیز سرکار خانم غفوریان، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران هستند.

  2. روابط عمومی (سایت و تبلیغات): بخش روابط عمومی دفتر که با همکاری نماینده روابط عمومی مجتمع رعد و متخصصان فناوری اطلاعات شکل گرفته است فعالیت خود را با طراحی سایتی با شرایط زیر آغاز نموده است:

 

 

AWT IMAGE

 

 

در ادامه فعالیت های روابط عمومی، پوشش تبلیغاتی فعالیت های دفتر جهت جذب توانیابان و جلب اعتماد ایشان از یک سو و جلب همکاری شرکت ها و جذب ایشان از طریق مسئولیت اجتماعی شرکت ها دیده شده است. پوشش تبلیغاتی کنفرانس نیز از وظایف این بخش است.

ماموریت دوم تسهیل گری فعالیت های کارآفرینان اجتماعی

  1. کمیته پشتیبانی از توانیابان مشغول به کار: با توجه تجربیات پیشین در حوزه اشتغال توانیابان، به نظر می رسد پس از آغاز فعالیت نیز نیاز به رصد و پشتیبانی ایشان وجود دارد. در موارد متعددی ترک محل کار به دلایل مختلف دیده شده است. دفتر کارآفرینی اجتماعی مترصد است گروهی را جهت پشتیبانی فرد به فرد توانیابان مشغول به کار گرد هم آورده، آموزش هایی در حوزه روش پشتیبانی و همراهی با توانیابان ارائه کند و در نهایت در یک فرآیند بلند مدت زمینه اشتغال پایدار را برای توان یابان فراهم آورد.

  2. کمیته آموزش: یکی از عوامل مهم موفقیت توانیابان در جهت استخدام، خود اشتغالی و یا کارآفرینی و البته دوام این فعالیت ها، دریافت آموزش های مرتبط با اشتغال است. برگزاری کارگاه های خلاقیت و بازاریابی و ...، سمینارهای انگیزشی و کلاس های آموزشی برای شرکت در مصاحبه و ارائه رزومه و ... می تواند گام مهمی در راستای توفیق توانیابان باشد. در حال حاضر واحد آموزش رعد تامین کننده این نوع نیازهای دفتر کارآفرینی اجتماعی است.

  3. کمیته کاریابی توان یابان: دفتر کارآفرینی اجتماعی اولین اقدام عملیاتی خود را جهت نیل به هدف مجتمع رعد (آموزش منجر به اشتغال) با برقراری رابطه میان کارفرمایان و توانیابان جویای کار انجام داده است. در این راستا کمیته کاریابی به طراحی و بروزرسانی بانک اطلاعاتی توانیابان می پردازد. این کمیته با شکل دهی یک کارگروه و با همکاری بخش آموزش رعد به دریافت درخواست از کارفرمایان، بررسی و انتخاب و معرفی توانیابان جهت فعالیت در سازمان ها می پردازد.

  4. کمیته خود اشتغالی توان یابان: از اهداف والایدفتر کارآفرینی اجتماعی، شناسایی توان یابان مستعد برای خود اشتغالی و حتی کارآفرینی و فراهم ساختن شرایط فعالیت برای ایشان است. لذا کارگروهی متشکل از کارآفرینان تشکیل شده است تا با شناسایی توانیابان مستعد و تشکیل تیم های کامل از این افراد، مشاوره ایشان و فراهم سازی امکانات اولیه برای ایشان، چرخه فعالیت کاملی برای این افراد ایجاد نمایند و طی یک پروژه میان مدت این افراد را تا استقلال کامل پیش برند.

فعالیت ها و اقدامات

دفتر کارآفرینی اجتماعی با پویایی و تحرکی که از  وجود اعضاء پر تلاشش می گیرد از نخستین روزهایی که بارقه تاسیس این تشکل زده شد فعالیت خود را آغاز نمود تا خود سمبل یک نهاد کارآفرینی اجتماعی باشد. شورای راهبردی،  نخستین اقدام اجرایی دفتر را برگزاری بازدید کارآفرینان برتر از مجتمع رعد قرار داده است و این رویداد بصورت دوره ای در قالب سمینار آشنایی با مسئولیت اجتماعی و آشنایی کارآفرینان اجتماعی با یکدیگر برقرار است و تا کنون دو دوره آن با موفقیت اجرا شده است. این رویداد جهت پشتیبانی از نخستین ساختار کارآفرینی اجتماعی یا همان مسئولیت اجتماعی شرکت ها برگزار می شود. فعالیت های آغاز شده در دفتر کارآفرینی اجتماعی شامل موارد زیر می باشد.

  • تشکیل کارگروه کاریابی

  • ایجاد کارگروه خود اشتغالی

  • برنامه ریزی برای کنفرانس کارآفرینی اجتماعی

  • تاسیس سایت کاریابی

  • برگزاری نشست های کارآفرینان

  • راه اندازی بانک اطلاعات فرصت های شغلی

  • برگزاری جلسه با معاون سازمان فنی و حرفه ای جهت حمایت از طرح های کارآفرینان اجتماعی

  • برگزاری نمایشگاه شغل و ارتباط رو در روی متقاضیان شغل توان یاب باکارآفرینان اجتماعی

  • برگزاری جلسه با نمایندگان موسسات مالی جهت حمایتهای مالی از طرح های کارآفرینان اجتماعی

  • ثبت نام از توان یابان مجتمع رعد و افراد دارای معلولیت از طریق فراخوان در سایت رعد

     

logo2
شماره انداز اشتغال
32